FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Kamil Broszko/Teraz Polska
Fot. Kamil Broszko/Teraz Polska

Rozsądny apel ministra Abramowicza

16 listopada 2020

Krzysztof Przybył:  Namnożyło się nam w ostatnich latach rzeczników rozmaitych grup i interesów na państwowych posadach. Niektórzy starannie dbają o to, by ich aktywność nie przeciekła do opinii publicznej, inni mieszają funkcję bezstronnego z definicji rzecznika z jaskrawymi politycznymi ambicjami. Na tym tle postać ministra Abramowicza, rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw, wyróżnia się niezwykle pozytywnie. I pod względem aktywności, i pod względem rozsądku składanych propozycji.

Pisałem niedawno, że czas już zastanawiać się nad systemową odbudową naszej gospodarki i przedsiębiorczości, poważnie dotkniętej przez koronawirusowy kryzys. Wielkie korporacje, a tym bardziej kontrolowane przez Skarb Państwa spółki dadzą sobie radę. Najwyżej przeprowadzą masowe zwolnienia (nie jest to wszak problem zarządów tych firm), najwyżej dostaną zastrzyk gotówki w postaci intratnych zleceń. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą w dłuższej perspektywie liczyć tylko na siebie. Trzeba docenić wiosenno-letnią tarczę antykryzysową, która pomogła przetrwać tysiącom firm. Teraz też – podobno – będzie jakieś wsparcie, ale świecący pustkami budżet znacząco ogranicza możliwości. Poza tym to, że firmy przeżyją kilka najcięższych miesięcy nie oznacza, iż staną szybko na nogi.

Jeśli wierzyć sondażom, większość Polaków uważa wprowadzane ograniczenia za słuszne. Sęk w tym, że słychać wiele głosów, iż są one nielogiczne. Jak bowiem wyjaśnić zamknięcie sklepów z meblami i wyposażeniem wnętrz, a pozostawienie otwartych marketów budowlanych? Zamknięcie restauracji i kawiarni, a wyjęcie spod restrykcji kasyn? Przykłady można by mnożyć.

Zamknięcie lub ograniczenie działalności konkretnej branży to tragedia dla małych i średnich przedsiębiorców. Problem ze spłatą kredytów, z utrzymaniem domu i rodziny, ze zdobyciem pieniędzy na pensje dla pracowników. Dlatego bardzo potrzebny był głos Adama Abramowicza, który wezwał rząd do dialogu z biznesem i zastanowienia się nad poluzowaniem lub zracjonalizowaniem ograniczeń tam, gdzie są one przesadne. Rzecznik MŚP w liście do premiera napisał wprost: walka ze skutkami pandemii nie może odbywać się kosztem rujnowania gospodarki. Czyli wyraził to, o czym mówią polscy przedsiębiorcy.

Wydaje się, że są obecnie dwie instytucje, które mogą w skuteczny sposób pośredniczyć w dialogu między decydentami a przedsiębiorcami. Pierwsza – to Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw w osobie Adama Abramowicza, a druga – to Rada Dialogu Społecznego. Co prawa w ostatnich miesiącach taki dialog przydałby się wstrząsanej wewnętrznymi konfliktami Radzie, ale mimo wszystko pozostaje ona najważniejszych forum dialogu o systemowych rozwiązaniach.

Wierzę w dobrą wolę ministra Abramowicza, który wielokrotnie pokazał, że swoją funkcję traktuje jak najbardziej poważnie. Nie wiem jednak, z jaką odpowiedzią spotka się słuszny apel Rzecznika. Ogólnikowy, kurtuazyjny list z zapewnieniami, że rząd dokłada wszelkich starań etc. etc. będzie równoznaczny z odpowiedzią, że o prawdziwym dialogu można zapomnieć. A licznik bije i straty polskich przedsiębiorców rosną z dnia na dzień. Wraz z tym z dnia na dzień spada konkurencyjność polskiej gospodarki. Tej sprawy nie wolno przewlekać – dialog powinien rozpocząć się jak najszybciej. Jeśli we wstrząsanym politycznymi i światopoglądowymi konfliktami społeczeństwie coś może łączyć, to jest to właśnie znalezienie akceptowalnych rozwiązań odnośnie łagodzenia skutków kryzysu. Grzechem byłoby nie skorzystać z tej szansy.

Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”

Źródło: Natemat.pl

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.