FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył,  fot. Kaka.media
Krzysztof Przybył, fot. Kaka.media

Rzeczywistość w kontrze do deregulacyjnych zmian

8 maja 2025

Polscy politycy uparcie wierzą, że wystarczy sama zmiana przepisów, by ustały bolączki trapiące polską gospodarkę. Na przekór optymizmowi związanemu z pracami nad deregulacją – pracami bardzo potrzebnymi – to, co szkodzi naszym firmom, ma się całkiem dobrze.

FAKRO nie chcą w Nowym Sączu, ale chcą w USA

Firma FAKRO, laureat Godła „Teraz Polska” i jeden z globalnych potentatów w produkcji okien dachowych i schodów strychowych ogłosiła, że swój nowy zakład otworzy w Stanach Zjednoczonych – i to jeszcze w tym roku. Prezes FAKRO Ryszard Florek nie krył goryczy: przez cztery lata zabiegał o to, by fabryka mogła działać w Nowym Sączu. Zakład nie powstał z powodu urzędniczej niechęci i indolencji, podkreśla biznesmen. Jak wskazuje, urzędnicy i przedstawiciele tamtejszej lokalnej administracji działali zupełnie inaczej: przyjęli inwestycję z otwartymi rękami.

Z jednej strony możemy być dumni, że polska marka o globalnej renomie otwiera zakłady na innych kontynentach. Ale niestety, pozostaje poczucie goryczy: Polska straciła wiele. Kilkaset miejsc pracy, poza tym potencjalny zarobek stracą setki mniejszych i większych firm-kooperantów. A wszystko dlatego, że lokalni urzędnicy chcieli pokazać, kto tu jest najważniejszy.

Mamy więc obietnice premiera, mamy pierwsze projekty ustaw, mamy obiecujące wnioski z prac zespołu Rafała Brzoski. Nie wątpię, że na górze, od premiera i ministrów począwszy, jest szczera chęć skończenia z praktykami szkodzącymi rynkowi, przedsiębiorcom i finalnie wszystkim podatnikom. Jednak, zgodnie z przysłowiem, potykamy się nie o góry, a o kamienie. Nawet najlepsze regulacje nie będą w pełni skuteczne, jeżeli nie zmienimy mentalności urzędników i tych, którzy tworzą prawo.

Premier swoje, urzędnicy i posłowie – swoje

Trudno znaleźć wspólny mianownik dla takich pomysłów i dla deregulacji tudzież dla tego, o czym niedawno wspominał premier Donald Tusk – dla świadomego preferowania przez państwo polskiego biznesu. Rafał Brzoska zauważył, że w polskich realiach zagraniczny koncern ma o wiele łatwiej, niż polska firma. Niestety, Ryszard Florek przekonał się o tym osobiście.

Dlatego zmieniajmy nie tylko przepisy, ale przede wszystkim ludzką świadomość.

Źródło Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

 

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego 

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 252
a.siedlinska@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.