FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay

Skutki pochopnych decyzji

10 stycznia 2021

Krzysztof Przybył: Początek tego roku wyjątkowo ułatwia dotrzymanie noworocznych postanowień tym, którzy chcą być mniej rozrzutni. Mimo apeli przedsiębiorców, by nie nakładać nowych obciążeń w trakcie kryzysu, wszedł w życie podatek cukrowy. Z kolei fakt, że liczne branże ledwo dyszą wskutek lockdownu nie wstrzymuje państwowych instytucji przed nakładaniem na nie kolejnych obciążeń.

Zgodnie z najnowszym trendem, podatek cukrowy nie jest podatkiem, a „opłatą”. Podobnie, jak konduktor w pociągu nie wymierza gapowiczowi kary, a jedynie nakłada opłatę za przejazd bez ważnego biletu. Semantyczne niuanse powodują być może, że decydenci czują się lepiej, ale dla stanu portfela nie mają najmniejszego znaczenia.

Pisałem już w ubiegłym roku o kontrowersjach wokół cukrowego podatku. O ile z argumentami o takiej metodzie ograniczania spożycia cukru można się zgadzać albo nie zgadzać, to trudno kwestionować fakt, że czas pandemii, która podcięła byt wielu polskich firm, to najgorszy moment na wprowadzanie nowych podatków i opłat. Za aberrację można uznać sytuację, w której jedną ręką rząd daje pieniądze z Tarczy Antykryzysowej (za co mu chwała), a drugą te pieniądze zabiera. Co gorsza, przekonuje, że zabranie tych pieniędzy służy zdrowiu Polaków. Otóż może i posłuży, ale tylko niektórym, a już na pewno przyniesie korzyści prawnikom i doradcom podatkowym, którzy będą szukali sposobów na obejście nowych regulacji.

Decydenci mają prawo nakładać obciążenia fiskalne. Nie każdy podatek z definicji musi być traktowany jako skandal i nadużycie. Niemniej przy nakładaniu tych podatków, opłat, danin solidarnościowych itp. powinno się brać pod uwagę nie tylko potencjalne wpływy do budżetu, lecz również sytuację firm i konsumentów. Więc czemu się tego nie robi?

Bardzo podobnie jest w przypadku polityki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd ten – mówię to bez ironii – ma ogromne zasługi w wykorzenianiu praktyk godzących w mniejsze firmy i w konsumentów. Na pierwszym miejscu powinien stawiać dobrze pojętą sprawiedliwość i równość. Dysponuje potężnymi narzędziami i coraz częściej nie waha się sięgać po najsurowsze środki, czego dowodem jest  astronomiczna kara, nałożona na jedną z wielkich sieci dyskontów spożywczych. Niemniej i tu potrzebna jest rozwaga – szczególnie w czasie pandemii. Kryzys nie może zwalniać od odpowiedzialności za łamanie prawa, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że ta sama kara w czasach, gdy dana branża prosperuje znakomicie ma inny ciężar niż w okresie, kiedy liczy straty. A UOKiK nakłada kary bazując na zyskach za rok poprzedni. Zatem na przykład te firmy, które 2019 rok mogły zaliczyć do udanych, a obecny rok do katastrofalnych, miały naliczane kary wedle zysków za rok sprzed pandemii. Doświadczył tego m.in. polski lider branży fitness, Benefit Systems.

Rynkowi potentaci, politycy i – jak się przekonaliśmy w ostatnich dniach – luminarze kultury czy celebryci nie budzą społecznego współczucia. Co nie znaczy, że powinni być traktowani inaczej, niż inni. Także w takim znaczeniu, że podejmując decyzje, które ich dotykają, trzeba odłożyć na bok emocje i polityczne poglądy. Skutki jednej, pochopnej decyzji, podejmowanej w imię „walki o zdrowie Polaków”, „przywracania sprawiedliwości” bądź „pokazania wielkim, gdzie ich miejsce” mogą bowiem przekroczyć wyobrażenie urzędników i polityków. A co gorsza, mogą okazać się nie do odwrócenia.

Źródło Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, Natemat.pl

 

REKLAMA

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.