FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay

Tonować nastroje – zadanie także dla przedsiębiorców

16 sierpnia 2022

Krzysztof Przybył: W niespokojnych czasach trudno trzymać nerwy na wodzy. Wystarczy pogłoska, mała iskra, by rozniecić pożar, który trudno będzie opanować. Politycy, eksperci i przedsiębiorcy tym bardziej powinni ważyć wypowiadane publicznie słowa. To, co brzmi efektownie i ma szansę znaleźć się na czołówce portali, może przynieść zdecydowanie więcej szkody, niż pożytku. A takich efektownych acz nierozważnych wypowiedzi przybywa codziennie.

Tylko jednego dnia – w ubiegły czwartek – na zasięgowych portalach pojawiły się trzy informacje, które czytelnikowi mogły zmrozić krew w żyłach.

Przedstawiciel branży mleczarskiej ostrzegł w TOK FM, że jeśli w życie wejdą ograniczenia zużycia gazu, przewidziane w rządowym rozporządzeniu, to najdalej po trzech dniach mleczarnie będą musiały wstrzymać produkcję. Przedstawiciel Stowarzyszenia Producentów Pieczywa, wskazując na ten sam akt, powiedział Portalowi Spożywczemu, że możliwa jest sytuacja, w której zabraknie również pieczywa. Z kolei Greenpeace Polska przekazał, że wedle ekspertyz tej organizacji już w grudniu Polsce może zabraknąć gazu, a surowiec będzie trzeba kupować na wolnym rynku po astronomicznych cenach.

Wszystkie te trzy informacje łączy jedno – słówko „może”. Otóż rządowe rozporządzenie nie stanowi o nieuniknionym ograniczeniu dostaw gazu za kilka miesięcy, a jest jedynie (zresztą bardzo potrzebnym) dokumentem na wypadek sytuacji mocno kryzysowej, czyli takiej, gdy Polska i inne unijne państwa będą musiały w sposób drakoński oszczędzać surowiec. To tak, jakby na podstawie przepisów umożliwiających przejmowanie cywilnych pojazdów przez wojsko ogłaszać, że Polacy lada miesiąc stracą swoje auta. Być może i jedna, i druga regulacja kiedyś znajdzie zastosowanie, ale pozostaje mieć nadzieję, że nigdy do tego nie dojdzie. Co nie znaczy, że nie należy się do skrajnych sytuacji przygotowywać.

Pogłoski o rychłym braku paliwa, rozpowszechniane m.in. przez anonimowe konta w mediach społecznościowych tuż po rosyjskiej agresji na Ukrainę, spowodowały panikę. Pamiętamy kolejki na stacjach benzynowych i niektórych „zaradnych” właścicieli, podnoszących ceny do 10 zł za litr benzyny. Niedawne problemy w dostawie cukru do części sieci handlowych zaowocowały magazynowaniem cukru w hurtowych ilościach przez część Polaków. Łatwo szydzić z takiego zachowania, ale pamiętajmy, że przeciętny obywatel to nie ekspert, który posiada wiedzę odpowiednią do tego, by przeprowadzić szybką analizę i uznać, że zapasów robić nie należy. Konsumenci bazują na tym, co usłyszą od znajomych i co przeczytają w mediach.

Uspokajać nastroje nie znaczy: bagatelizować zagrożenia. Nikt nie oczekuje, by piekarze lub mleczarze zapewniali, że nawet przy braku gazu nie zmniejszą produkcji. Ale warto, aby używając sformułowań, które w umysłach odbiorców zapalają czerwoną lampkę, dokładnie ważyli każde słowo. Teraz, w okresie najtrudniejszym dla Polski od kilkudziesięciu lat, na określonych grupach społecznych spoczywają określone obowiązki. Na ekspertach, dziennikarzach, politykach, ale również przedsiębiorcach – obowiązek odsiewania prawdy od plotek, mówienia prawdy w taki sposób, by nie budzić paniki, uspokajania nastrojów. Oczywiście jest to zadanie niełatwe, ba, nawet karkołomne, ale jeśli go nie podejmiemy, skutki w wymiarze społecznym i gospodarczym mogą być opłakane...

Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Natemat.pl

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.