W ciągu 2 lat RUCH wyjdzie na prostą
PKN Orlen obejmie 65% akcji Ruch i będzie większościowym inwestorem, odpowiedzialnym za rozwój spółki. Pozostałymi akcjonariuszami będą PZU i PZU Życie oraz Alior Bank.
Ruch upadł, bo stracił płynność i operacyjną zdolność prowadzenia biznesu. Tylko w 2019 r. zanotował prawie 60 mln zł straty netto i ponad 30 mln zł ujemnych przepływów finansowych. Alior przejął Ruch za symboliczną złotówkę, ale musiał umorzyć niespłacony kredyt w kwocie 87,5mln zł.
- Pozyskanie aktywów spółki Ruch wpisuje się w nasze strategiczne plany dotyczące rozwoju sieci detalicznej. Chcemy maksymalnie wykorzystać biznesowe synergie, tak aby zwiększać wartość obu spółek i poszerzać ofertę dla naszych klientów – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
Plan restrukturyzacji Ruchu opiera się na dwóch kluczowych założeniach: rozwoju spółki w kierunku nowoczesnej sprzedaży FMCG oraz usług kurierskich. Plan ten doskonale wpisuje się w strategię Orlenu nakierowaną na otwieranie punktów sprzedaży detalicznej i gastronomii poza stacjami paliw. Od dwóch lat koncern poszerza swoją działalność w sektorze FMCG poprzez rozwój współpracy z lokalnymi producentami. Aktualnie współpracuje już z ponad 170 polskimi firmami, których produkty stanowią 85% asortymentu pozapaliwowego na stacjach ORLEN w Polsce.
- PKN ORLEN, jako silna firma, rozszerzył współpracę biznesową z polskimi producentami właśnie w czasie pandemii. Szeroko wychodzimy z nową kampanią #WspieramyPolskę, ponieważ każdy z nas powinien dołożyć swoją cegiełkę dla wsparcia krajowej gospodarki, tak aby ponownie zdynamizować jej funkcjonowanie. Dla nas takim działaniem jest współpraca z polskimi producentami. W tym celu wykorzystujemy całą naszą sieć detaliczną, nie tylko w Polsce, ale też za granicą – podkreśla prezes Obajtek.
W rozmowie z Mikołajem Kunicą dla Businessinsider prezes Daniel Obajtek wskazał na powody nabycia akcji Ruchu. Są to kioski w bardzo dobrych lokalizacjach oraz dobrze rozbudowane usługi kurierskie. Kroplówka w postaci kapitału obrotowego uruchomi potencjał Ruchu, dzięki czemu biznes detaliczny Orlenu zyska kolejnych 1300 punktów sprzedaży. Orlen pracuje nad nowymi formatami sprzedaży detalicznej poza stacjami paliw – w pierwszym etapie zostanie uruchomionych 300 takich sklepów o powierzchni 30 m. kw. Są już opracowane trzy, różnej wielkości projekty architektoniczne tych nowoczesnych punktów, a do każdego z nich zostanie dopasowana wystandaryzowana gama towarów.
- Możemy wprowadzić tu podstawowe towary spożywcze pierwszej potrzeby czy środki higieny osobistej. Dobór asortymentu będzie dopasowany do kubatury każdego punktu sprzedaży. Kto powiedział, że w punktach Ruchu nie mamy sprzedawać np. naszej orlenowskiej kawy? – pyta retorycznie prezes Obajtek i przekonuje, że za 2 lata Ruch wyjdzie na prostą.
Źródło: PKN ORLEN, Businessinsider.com.pl