Warto nagradzać Przyjaznych Seniorom!
Pod takim hasłem Uniwersytet Trzeciego Wieku SGH i Fundacja „Ogólnopolskie Porozumienie Uniwersytetów Trzeciego Wieku” uruchomiły I educję Konkursu „Przyjaźni Seniorom”. Wspierany jest on przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” oraz patronów honorowych: Szkołę Główną Handlową w Warszawie i Parlamenrtarny Zespół ds. Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Konkurs ma charakter konsumencki i adresowany jest do producentów, usługodawców oraz realizatorów projektów edukacyjnych i społecznych, którzy wychodzą z ofertą rynkową spełniającą kryteria przyjaznych osobom starszym. Ma też kształtować gusty konsumenckie, tworzyć katalog dobrych praktyk rynkowych oraz chronić przed różnego rodzaju nadużyciami na szkodę osób starszych.
19 stycznia 2015 r. w Pałacu Prymasowskim odbędzie się prezentacja kandydatów do tytułu Przyjaźni Seniorom, którzy przeszli procedurę weryfikacyjną i zaprezentują swoje produkty i usługi kapitule Konkursu oraz szerokiemu gronu zwiedzających wystawę oraz zaproszonym gościom.
- I edycja każdego konkursu niesie pewną niepewność co do zainteresowania i akceptacji ze strony potencjalnych uczestników i obarczona jest wieloma innymi ryzykami. W tej także musieliśmy się z nimi zmierzyć, bowiem z jednej strony Konkurs wspierany jest środkami rządowego programu Aktywizacji Społecznej Osób Starszych i przez podmioty partnerów i patronów honorowych, lecz jednocześnie musi zawrzeć się w określonych ramach czasowych, co ograniczało czas i zakres działań informacyjnych i promocyjnych projektu. Zebraliśmy jednak cenne doświadczenia i możemy uznać eksperyment za udany, a konkurs za wart kontynuacji - ocenia koordynatorka projektu Krystyna Lewkowicz.
Zainteresowanie udziałem w Konkursie wyraziły przede wszystkim firmy mające w swojej ofercie produkty, usługi i działania na rzecz edukacji, profilaktyki i ochrony zdrowia seniorów, w tym kilka gmin mających status uzdrowisk, producenci sprzętów poprawiających komfort i bezpieczeństwo osób starszych oraz ułatwiających sprawowanie opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub wymagającym stałego nadzoru.
Cenna inicjatywa pochodzi także od firmy oferującej system werbunku i szkolenia opiekunek osób starszych jak również pośrednictwo w uzyskaniu pracy w dziedzinie sprawowania opieki, stwarzające szanse na legalną i chronioną prawem pracę dla osób starszych lecz sprawnych i poszukujących zajęcia. Takie działania stwarzają bezpieczeństwo pracownikom, likwidują szarą strefę i umożliwiają egzekwowanie wysokiej jakości i odpowiedzialności oraz skuteczny nadzór nad wykonywaniem opieki.
Przyszli laureaci konkursu to firmy godne rekomendowania osobom starszym. Otrzymany do używania logotyp towarowy Przyjaźni Seniorom będzie znakiem rozpoznawczym dla potencjalnych konsumentów, jako produkt/usługa godna polecenia.
Ważne dla założonych celów jest też to, że konkurs zainspirował rynek srebrnej gospodarki, w tym także inne, nowe podmioty do podejmowania działań w tym obszarze.
Dlatego już teraz umożliwiamy im nawiązywanie kontaktów ze środowiskiem seniorów.
Niektóre cenne inicjatywy społeczne i produkty z uwagi na niewystarczające zaawansowanie nie mogły wziąć udziału w tej edycji Konkursu i dziś nie podlegają formalnej ocenie, lecz zaprosiliśmy je także do udziału w wystawie, jako obserwatorów i potencjalnych uczestników kolejnych edycji Konkursu- stwierdza Adrian Oleksiak, jeden z ekspertów oceniających oferowane produkty i usługi.