Wysoka jakość to polska jakość. Teraz Polska!
Krzysztof Przybył
Patriotyzm zakupowy ma coraz większy wpływ na decyzje konsumenckie – tak wynika z badań, przeprowadzonych przez Fundację „Teraz Polska” i ASM. Niemal trzy czwarte respondentów jest zdania, że mając możliwość wyboru, należy kupować krajowe produkty.
Około dwóch trzecich konsumentów jest skłonnych płacić więcej za wyroby lepszej jakości. To oznacza również, że pojęcie jakości przestaje być dla konsumenta enigmatyczne; nikt bowiem nie byłby skłonny zostawiać więcej pieniędzy za coś, co nie przekłada się na konkretne korzyści. Tylko niewiele ponad 5% deklaruje, że raczej lub na pewno nie zapłaciłoby więcej za wyższą jakość.
Respondentów zapytano o to, czym jest dla nich patriotyzm. 56,2% wskazało na dumę z bycia Polakiem, ale aż 39,9% na kupowanie polskich produktów. Zakupowe decyzje są dla badanych bardziej istotnym przejawem patriotyzmu, niż np. płacenie podatków w Polsce bądź wywieszanie flagi narodowej. Nie powinno zatem zaskakiwać, że 72% ankietowanych uznało, iż mając do wyboru produkt polski i zagraniczny, należy wybrać polski. Nie ma natomiast zgody co do tego, jak polskość produktu definiować. 66,5% za takowy uznaje wyrób, który powstał w Polsce, 49,5% – oznaczony jako polski, 32,8% - wyprodukowany przez firmę płacącą w Polsce podatki, 27,8% - przez firmę posiadającą siedzibę w Polsce, 27,3% - przez firmę o przewadze polskiego kapitału. Trudno dziwić się badanym, skoro wśród ekspertów nie ma zgody, jak ową polskość definiować. Co więcej, każda z owych definicji ma jakiś sens.