FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Krzysztof Przybył, fot. KAKA.media
Krzysztof Przybył, fot. KAKA.media

Krzysztof Przybył: Widmo zwolnień w polskich branżach

21 kwietnia 2024

Michelin Polska, zakład w Olsztynie – 430 osób. Levi Strauss, zakład w Płocku – 650 osób. Nokia – 800 osób. Poczta Polska – setki. A to tylko wierzchołek góry lodowej. Mimo wyhamowania inflacji, mimo niezłych wskaźników gospodarczych w Polsce w najbliższych miesiącach szykują się masowe zwolnienia w różnych gałęziach gospodarki. Czy to znaczy, że hossę mamy już za sobą?

„Dziennik Gazeta Prawna” przeprowadził ankietę, z której wynika, że w tym roku firmy z 12 województw planują zwolnić ponad 8 tysięcy osób. W zestawieniu z informacjami o planowanych przez rynkowych gigantów zwolnieniach daje to powody do dużego niepokoju. I, naturalnie, do pytania o przyczyny. Te zaś można najkrócej ująć jako: rosnące koszty, postęp oraz problemy globalnej gospodarki.

Droższa praca, droższy prąd

Koszty pracy w Polsce rosną. I jest to zjawisko, które nie może być zaskoczeniem. Po prostu wyszliśmy z grupy państw rozwijających się, w których koncerny lokują swoje zakłady z powodu dostępności taniej, niewykwalifikowanej siły roboczej. Nie jesteśmy w stanie konkurować nie tylko z państwami azjatyckimi, ale i najmłodszymi członkami Unii Europejskiej, jak Rumunia albo Bułgaria. „Po co podnoszono płace minimalne?” – złoszczą się liberałowie. Z takich samych powodów, dla których kilka dekad temu podnoszono je w Niemczech czy we Francji. Bo rośnie standard życia (i jego koszty), rosną oczekiwania pracowników. Mimo systematycznego wzrostu minimalnego wynagrodzenia polskie firmy narzekają na brak rąk do pracy. O czymś to świadczy. Skutkiem ubocznym jest jednak przenoszenie części produkcji – takiej, gdzie nie potrzeba specjalnych kwalifikacji – do uboższych państw. Musimy się z tym pogodzić. Michelin produkcję opon do aut ciężarowych przenosi z Polski do Rumunii – chociaż w całości z Polski się nie wycofuje.

Drugi powód to nieunikniony wzrost kosztów działalności gospodarczej, przede wszystkim produkcji przemysłowej, w związku z podwyżką cen energii elektrycznej. Wiele firm już teraz przyszłe podwyżki uwzględnia w swoich kalkulacjach i planuje cięcia kosztów.

Nowocześniej – czyli oszczędniej

Trzecia przyczyna to rozwój nowych technologii, cyfryzacji i sztucznej inteligencji. Nieco to przypomina sytuację sprzed ponad dwóch stuleci, kiedy to skonstruowanie maszyn spowodowało, że wielu robotników w fabrykach tekstylnych straciło pracę. I ten aspekt nie jest zaskoczeniem, bowiem analitycy zwracali na niego uwagę od dawna. Im więcej cyfryzacji, tym więcej potrzeba informatyków? Okazuje się, że też nie. Właśnie branża IT, która w ostatnich latach przeżywała boom, teraz znalazła się w czołówce zwolnień.

Redukcje zatrudnienia w zakładach globalnych koncernów spowodowane są także dekoniunkturą na zagranicznych rynkach, co z kolei przekłada się na konieczność wdrażania programów oszczędnościowych. Wspomniana Nokia jest tego przykładem: cięcia w Polsce to element planu restrukturyzacji do 2026 roku.

Co z państwowymi spółkami?

Otwarte pozostaje pytanie, czy oszczędzać będą również spółki Skarbu Państwa? W przypadku Poczty Polskiej, stojącej na krawędzi bankructwa, to nieuniknione. Przez lata odkładano konieczne decyzje, a sytuacja systematycznie się pogarszała. Nowy zarząd Poczty musi wziąć byka za rogi i podjąć trudne decyzje. Co jednak z innymi kontrolowanymi przez państwo spółkami? W czasie pandemii ich polityka uchroniła polską gospodarkę (i rynek pracy) przed załamaniem. Nie wiadomo jednak, jakie decyzje będą zmuszone podjąć w tym roku. To przecież w dużej mierze spółki giełdowe, które muszą dbać o interes akcjonariuszy.

Cóż, bądźmy dobrej myśli i uważnie patrzmy na gospodarcze wskaźniki – nie tylko Polski, ale całej Europy.

Blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego na portalu Salon24.pl

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.