Polski konsument jest patriotą - wyniki badań 2022
Polski konsument jest patriotą. Chętnie i często sięga po krajowe produkty i świadomie wspiera polską gospodarkę. Tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego.
Świadomość konsumentów stale wzrasta. Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Można nawet powiedzieć, że od kilku lat panuje pewnego rodzaju moda na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych, lokalnych firm. Trend ten jest skutecznie wykorzystywany przez przedsiębiorców, którzy budują swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Aż 78,3 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia (zsumowane odpowiedzi zdecydowanie tak i raczej tak). Tylko 3,9 proc. respondentów było przeciwnego zdania (zsumowane odpowiedzi raczej nie i zdecydowanie nie). Analizując powyższe wyniki badań, nasuwa się wniosek, że polscy konsumenci wykazują się patriotyzmem ekonomicznym, starają się wspierać krajową gospodarkę i coraz częściej wybierają produkty polskich producentów.
Na pytanie: „Czym jest dla Pana/Pani patriotyzm dziś?” ponad 41 proc. Polaków odpowiedziało, że kupowaniem polskich produktów. Była to czwarta najczęściej deklarowana przez respondentów odpowiedź. Na podium znalazły się kolejno: przywiązanie do polskiej kultury i tradycji (53,3 proc.), poczucie dumy narodowej (50,9 proc.) oraz gotowość do obrony kraju w obliczu zagrożenia (47,5 proc.). Warto jednak podkreślić, że kupowanie polskich produktów jest drugą najwyżej sklasyfikowaną formą patriotyzmu czynnego, czyli takiego, który przejawia się w konkretnym działaniu.
Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego od ponad 30 lat wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i wspiera ich w podejmowaniu decyzji zakupowych. Podczas corocznej edycji Konkursu, „Teraz Polska” kapituła ocenia i sprawdza jakość nominowanych produktów i usług, a następnie wyłania laureatów. Dzięki znakowi „Teraz Polska” klienci mogą łatwo i szybko zlokalizować polskie towary najwyższej jakości. – Jako Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego cieszymy się ze zmian, jakie zaszły przez lata w świadomości społecznej, i z tego, że coraz częściej konsumenci wybierają polskich producentów i usługodawców. To dla nas dowód, że Polski Program Promocyjny odniósł sukces, a wartości, które nam przyświecają, zostały dostrzeżone i wpływają na decyzje zakupowe wielu milionów Polaków – mówi Krzysztof Przybył, prezes Fundacji „Teraz Polska”.
Konkurs „Teraz Polska” to wyjątkowa okazja, aby wyróżnić i nagrodzić polskie firmy, które wytrwale i konsekwentnie działają w tych niełatwych czasach. - Pamiętajmy, że to dzięki małym i średnim przedsiębiorstwom, firmom rodzinnym i coraz liczniejszym startupom polska gospodarka z sukcesem odpiera kryzys ekonomiczny i śmiało wchodzi na rynki globalne – dodaje Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”.