FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
grafika Stanisław Gajewski
grafika Stanisław Gajewski

Powyborcze nadzieje na cztery ważne zmiany

6 listopada 2023

Ulga – kampania wyborcza, brutalna i oparta bardziej na emocjach, niż na merytoryce – jest już za nami. Wbrew obawom, wynik wyborów parlamentarnych jest bardzo klarowny i Polsce nie grożą długie miesiące chaosu. Przedsiębiorcy już zacierają ręce i sporządzają listę spraw, które nowa koalicja rządząca powinna potraktować priorytetowo. Jest ona bardzo długa. Co jednak z punktu widzenia biznesu, poza konkretnymi postulatami w zakresie podatków, warunków prowadzenia działalności gospodarczej czy rozwiązań prawnych istotnych dla poszczególnych branż, jest kluczowe. Oto cztery, w mojej subiektywnej ocenie, rzeczy najważniejsze.

Po pierwsze: stabilizacja

Na pierwszym miejscu postawiłbym stabilną władzę. A w związku z tym, że władzą podzielą się aż cztery ugrupowania, o bardzo różnych programach (od konserwatywnego PSL po mocno progresywną Nową Lewicę), spory i ostre dyskusje w łonie takiej koalicji są nieuniknione. Tak, jak były nieuniknione w łonie o wiele mniej zróżnicowanej ideologicznie Zjednoczonej Prawicy. Nie ma w tym niczego dziwnego, a fakt, że rozwiązania ucierają się w drodze debaty, a nie są narzucane odgórnie, należy ocenić pozytywnie.

Niemniej z punktu widzenia przedsiębiorcy wymarzoną sytuacją byłoby szybkie zbudowanie kompromisu w kwestiach najistotniejszych dla polskiej gospodarki. Sytuacją, o której wielu nie śmie nawet marzyć, byłby kompromis zgodny z oczekiwaniami większości przedsiębiorców.  Minimum – to szybkie poznanie założeń gospodarczej polityki nowego rządu i jego planów w zakresie podatków i w ogóle legislacji. Zgodnie z zasadą, że w biznesie lepsza jest zła, ale pewna informacja, niż niepewność.

Po drugie: sprawne sądy

Na drugim miejscu stawiam szybkie uporządkowanie sytuacji w polskim sądownictwie. Przedsiębiorcy nie interesuje, którzy sędziowie według polityków są legalni, a którzy nie. On oczekuje, by sprawy sądowe były rozstrzygane szybko, profesjonalnie, zaś zapadłe orzeczenia nie mogły być podważane. Ostatnie kilka lat upłynęło pod znakiem narastającego chaosu oraz wydłużających się kolejek w sądach. Naprawa tego, co zepsuto, będzie bardzo trudnym zadaniem, lecz musi być zrealizowana tak szybko, jak to możliwe. Państwo, w którym trudno mieć zaufanie do wymiaru sprawiedliwości, osłabia swoją atrakcyjność również w oczach zagranicznych inwestorów.

Po trzecie i po czwarte: partnerskie podejście do przedsiębiorców

Trzecie miejsce to postulat aktualny od lat. Niestety – można dodać. Chodzi o realny dialog z przedsiębiorcami. Realny – czyli taki, który pozwala na wypracowanie rozwiązań dobrych dla przedsiębiorców, obywateli i budżetu państwa. Z tym bywa raz lepiej, raz gorzej, ale generalnie bez zmian pozostają najbardziej dokuczliwe praktyki. Pierwszy z brzegu przykład to udawane konsultacje społeczne, czyli publikacja projektu aktu prawnego w piątek po południu z terminem zgłaszania uwag do poniedziałku. Inny – spotkania, które mają służyć tylko pokazaniu, że władza rozmawia, ale z których konkluzje są ignorowane. Gdyby nastąpiła w tym obszarze widoczna zmiana, nowy rząd z miejsca zaskarbiłby sobie uznanie polskich firm.

Tę krótką listę zakończyłbym punktem czwartym, który można ująć w hasło: „koniec z  obłudą”. Koniec z wmawianiem, że nowe podatki, obciążające biznes, nie są w ogóle podatkami, tylko „opłatami”. I oczywiście nie służą zasileniu budżetu państwa, a temu, by Polacy byli zdrowsi, by najbiedniejszym okazać solidarność, by zmieniać nawyki żywieniowe społeczeństwa. Jeżeli władza decyduje się na forsowanie niepopularnych rozwiązań, to musi robić to z otwartą przyłbicą, musi o tym rozmawiać z grupami, dla których takie rozwiązania będą obciążeniem. Traktowanie obywateli jak ignorantów zawsze będzie złym rozwiązaniem.

Każde wybory parlamentarne rodzą nadzieje i obawy. Życzmy sobie, aby obawy jak najszybciej okazały się bezzasadne, a nadzieje jak najrychlej się ziściły. Dla dobra Polski, która nie może spowolnić tempa w europejskim i światowym wyścigu konkurencyjności.

Źródło Salon24, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.