FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Autorem grafiki jest Stanisław Gajewski
Autorem grafiki jest Stanisław Gajewski

Przedsiębiorcy – najmniej zauważani w kampanii wyborczej

18 maja 2025

Dzisiaj, jak to się mówi, święto demokracji – miejmy nadzieję, że przy wyborczych urnach będą tłumy. Nie tylko dlatego, że to po prostu obywatelski obowiązek, ale również z tego powodu, że kto nie głosuje, nie ma potem prawa narzekać. A ponarzekać wszyscy lubimy. Można już pokusić się o analizę, kto był największym wygranym, a kto największym przegranym pierwszego etapu kampanii wyborczej. Niestety, największym przegranym byli polscy przedsiębiorcy, na których kandydaci praktycznie nie zwracali uwagi.

Miliony niedostrzeganych osób

Można powiedzieć, że kampania ma swoją logikę i ekonomię, zatem kandydaci zabiegają o głosy najliczniejszych grup. Będą więc bardziej kokietowali emerytów i studentów niż, dajmy na to, kadrę profesorską. Ale chyba sztabowcy nie odrobili lekcji i nie zgromadzili podstawowych danych. Wówczas by wiedzieli, że przedsiębiorcy nie są grupą marginalną.

Formalnie w rejestrze REGON w ubiegłym roku było wpisanych 5,2 mln podmiotów – około połowy z nich stanowi jednoosobowa działalność gospodarcza. Przyjmijmy, że pracownik spółki prawa handlowego nie utożsamia się z interesami właściciela i nie ma świadomości, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej wpływają na stabilność jego zatrudnienia i zarobki. W takim wypadku i tak zostaje na placu boju kilka milionów mikroprzedsiębiorców oraz osób współprowadzących czy zatrudnionych w małych firmach. O ile pracownik dużej korporacji może w minimalnym stopniu odczuć albo nawet, ze względu na „rynek pracownika”, w ogóle nie odczuć skutków złych przepisów, to dla pracowników małych firm jest to często być albo nie być. Zwłaszcza w mniejszych ośrodkach, gdzie coraz częściej rynek pracy się kurczy, między innymi ze względu na masowe zwolnienia.

Niszcząca logika konfliktu

Czy te kilka milionów osób nie jest wystarczająco dużym odsetkiem wyborców, aby starać się przedstawić im konkretną propozycję? Mam wrażenie, że logika wojny, jaką od kilkunastu lat kierują się polscy politycy, uniemożliwia logiczne myślenie. Przecież nie jest tak, że proponując dobre dla przedsiębiorców rozwiązania, automatycznie uderza się w inne grupy. Nie zawsze trzeba komuś zabrać, by dać komuś innemu. Biznes nie oczekuje od rządu pieniędzy – zwłaszcza, że byłyby to pieniądze wzięte od niego w formie podatków. Chce tylko odpowiednich warunków do prowadzenia działalności gospodarczej.

Pozostaje robić swoje

Rafał Brzoska – o czym pisałem i o czym warto przypomnieć – stwierdził z goryczą, że w Polsce znacznie lepsze warunki prowadzenia działalności mają zagraniczne firmy, niż rodzimi przedsiębiorcy. Politycy w kampanii chętnie fotografują się z właścicielami polskich przedsiębiorstw, wychwalając polską jakość i polską innowacyjność. Tyle tylko, że ta jakość jest w stu procentach zasługą przedsiębiorców, a innowacyjność bywa sukcesem wbrew biurokracji – chociaż oczywiście są wyjątki.

O tym, że przedsiębiorcy są przez polityków traktowani w najlepszym razie instrumentalnie, świadczą sondaże przed kolejnymi wyborami parlamentarnymi. Rządzi partia X, u schyłku kadencji większość przedsiębiorców negatywnie ocenia jej rządy i wiąże nadzieję z partią Y. Z kolei po kilku latach rządów partii Y – latach kolejnych zawiedzionych nadziei – sytuacja się odwraca. To już, mam wrażenie, stały trend.

Co pozostaje przedsiębiorcom? To, co dotychczas – robić swoje. Wierzyć w konsensus i dobrą pracę, a nie w walkę i nienawiść. Budować, a nie skłócać. Może z czasem politycy wezmą wzór z milionów ludzi, którzy tworzą polski sukces?

Źródło: Salon24.pl, blog Krzysztofa Przybyła, prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego 

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 252
a.siedlinska@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.