FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Obraz fernando zhiminaicela z Pixabay
Obraz fernando zhiminaicela z Pixabay

Reakcja na wstrząs. Polskie małe i średnie firmy w dobie koronawirusa #terazgospodarka

13 maja 2020

Jak kryzys wpłynął na polskie firmy? Oto ustalenia i wnioski czołowych ośrodków badawczych i analitycznych.

Prawie 90 proc. firm w Polsce odnotowało zakłócenia działalności wynikające ze społecznej kwarantanny i zmiany zachowań konsumentów. W przypadku ponad 1/3 firm spadek przychodów sięgnął 50 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Dla porównania warto przeanalizować dane GUS – wynika z nich, że w kryzysowym roku 2009 spadek przychodów firm zatrudniających do 250 pracowników nie przekraczał kilku procent w skali roku.

Mikrofirmy zatrudniające od 2 do 9 pracowników zanotowały największy spadek przychodów. W tej grupie niemal połowa firm doświadczyła spadku przychodów o 50 proc. Oczywiście większe przedsiębiorstwa nie są pod specjalną ochroną. Co piąta firma z tych, które zatrudniają od 50 do 250 osób, odczuwają spadek przychodów o 50 proc.

CZYTAJ WIĘCEJ O POTRZEBIE PATRIOTYZMU KONSUMENCKIEGO W DOBIE KORONAWIRUSA 

Opóźnienia w płatnościach od klientów odczuwa 50 proc. firm. Zagrożenia związane z tym zjawiskiem dotyczą wszystkich sektorów, również tych, w które pandemia nie uderza bezpośrednio. W przypadku przemysłu kłopoty wynikające z zatorów płatniczych sygnalizuje aż 2/3 wszystkich firm. Dziś jednym z najważniejszych postulatów i potrzeb wszystkich przedsiębiorstw jest dostęp do finansowania obrotowego.

Najsilniej dotknięte pandemią COVID-19 na polskim rynku są firmy działające w sektorze usług konsumenckich. Relatywnie najmniej kryzys dotknął przedsiębiorstwa działające w obszarze usług biznesowych oraz w budownictwie. Ponad 1/3 firm działających w sektorze przemysłowym i niemal połowa działających w handlu przewiduje spadek przychodów o ponad 50 proc.

CZYTAJ O ROZWIĄZANIACH DLA GOSPODARKI ZAPROPONOWANYCH PRZEZ PREZESA KRZYSZTOFA PRZYBYŁA 

Co ciekawe, wśród firm działających na polskim rynku nie widać istotnej różnicy pomiędzy firmami działającymi na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych. Natomiast w zestawieniu firm eksportujących i importujących istotnie gorsza jest sytuacja importerów. Owa sytuacja wynika z faktu, że wśród eksporterów więcej jest firm budowlanych i tych z sektora usług biznesowych. Na sytuację ma również wpływ osłabienie złotówki oraz spadek popytu na produkty nie będące dobrami pierwszej potrzeby, a takie są w przeważającej mierze importowane do Polski.

Na podstawie badań i analiz: PWC, SPOTDATA oraz CBM Indicator

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.