FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Fot. Kamil Broszko
Fot. Kamil Broszko

Teraz Polska Sportowa, czyli o roli sportu w dobie pandemii

2 listopada 2021

Krzysztof Przybył: Tegoroczne Igrzyska w Tokio okazały się zwycięstwem idei olimpizmu nad pandemią koronawirusa. Widzieliśmy co znaczy radość z wysiłku i poszanowanie uniwersalnych zasad etycznych. Sukces Igrzysk to zasługa organizatorów, a także sportowców, którzy mimo braku możliwości odpowiedniego przygotowania startowego, zdołali uzyskać najwyższą formę. Kibice na całym świecie mogli śledzić ich zmagania, zapominając o kłopotach dnia codziennego. Ale jednego tym razem zabrakło - kibiców na trybunach, wrzawy dopingu, wymiany energii i dzielenia się emocjami między zawodnikami a publicznością.

A jak na nowe warunki zawodów sportowych patrzą sami zawodnicy i działacze? 27 października, na 100 dni przed zimowymi Igrzyskami w Pekinie, Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego zorganizowała w Muzeum Sportu i Turystyki debatę „Teraz Polska Sportowa” z udziałem sportowców, dziennikarzy i ekspertów.  Zacytuję poniżej kilka wypowiedzi:  – Sportowcy to profesjonaliści, więc dostosują się do wymogów imprezy, codziennego testowania w kierunku zakażenia koronawirusem, reżimu pewnej izolacji. Nowa sytuacja rozgrywek bez kibiców nie miała wielkiego wpływu na poziom sportowy, ale na same widowisko wpływ miała kolosalny – podkreślił Tomasz Majewski, dwukrotny mistrz olimpijski w pchnięciu kulą, wiceprezes PZLA.

Okazało się, że mimo pandemii nasi reprezentanci wciąż potrafią odnosić spektakularne sukcesy.  Drużyna lekkoatletyczna osiągnęła historyczny wynik zdobywając dziewięć medali i pokonując tym samym legendarny Wunderteam, który w Tokio w 1964 roku wywalczył osiem medali. Niestety z rozczarowaniem przyjęliśmy występ polskich siatkarzy, którzy mimo uzasadnionych nadziei nie zdołali powtórzyć sukcesu drużyny Huberta Wagnera z Montrealu w 1974 roku. – W sporcie zawsze trzeba mieć pokorę i respekt przed przeciwnikiem. A potencjał naszego zespołu jest ogromny, co udowodniliśmy zdobywając miesiąc później brązowy medal na Mistrzostwach Europy – mówi Artur Popko, prezes Polskiej Ligi Siatkówki.

Na 100 dni przed zimowymi Igrzyskami warto zastanowić się nad naszymi szansami w sportach zimowych. Konrad Niedźwiecki, brązowy medalista olimpijski w łyżwiarstwie szybkim, dyrektor sportowy PZŁS i szef misji olimpijskiej w Pekinie podkreślił: - Skoki narciarskie świetnie wykorzystały sukcesy Adama Małysza, aby zbudować strukturę i zaplecze techniczne, dzięki czemu prowadzą ustawiczne szkolenie i doczekały się świetnych zawodników, którzy każdego roku odnoszą sukcesy. Nas niestety sukces zaskoczył. W Soczi zdobyliśmy aż 3 medale, ale dopiero teraz mamy halę do trenowania i rozgrywania zawodów oraz plan marketingowy. Przed nami jeszcze tworzenie struktury, która byłaby w stanie pozyskiwać i pielęgnować młode talenty. W tej chwili short track przeżywa apogeum sławy i to on będzie wizytówką polskich łyżwiarzy, gdyż mamy niezwykle utytułowaną  zawodniczkę Natalię Maliszewską.

Mimo pandemii i lockdownów rola sportu zawodowego się nie zmienia. – Sport ma rolę kulturotwórczą i integrującą lokalne środowiska, dla których każdy utytułowany i wywodzący się stamtąd zawodnik jest niekłamanym bohaterem, który potrafi pociągnąć za sobą następnych miłośników swojej dyscypliny. Na przykładzie polskiej siatkówki widać, że potrafimy wykreować markę  eksportową pod względem organizacji imprez, ale także osiąganych wyników sportowych –podsumował spotkanie Robert Korzeniowski.

Ze swojej strony dodam, że do rozwoju sportu nieodzowny jest mądry system sponsoringu sportowego, wsparty przez regulacje podatkowe. Roztropny sponsor wie, że w sport warto inwestować jedynie długoterminowo i poczekać na obopólne korzyści. Jest przestrzeń do działania zarówno dla strategicznego sponsora państwowego, jak i dla mniejszej firmy, która zechce wesprzeć poszczególne zawody czy szkolenie młodzieży. Oczywiście równie ważna jest rola samorządów,  w których są usytuowane obiekty sportowe, bo to one są kuźnią talentów. A o fenomenie sportu, i piłki nożnej w szczególności, niech świadczy fakt, że na mecz z drugorzędną drużyną San Marino przybyło na PGE Narodowy 56 tys. kibiców spragnionych naszych zwycięstw i goli Lewandowskiego. Radości tych ludzi nie da się przeliczyć.

Źródło: Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, Natemat.pl

karta dół

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.