FUNDACJA POLSKIEGO
GODŁA PROMOCYJNEGO

karta góra
Dobre praktyki lepsze od nierealnych przepisów

Dobre praktyki lepsze od nierealnych przepisów

7 marca 2016

Zapowiada się nowa ofensywa na linii rząd – sieci handlowe. Jak na razie wynik tych zmagań to 1:0 dla sieci, bowiem przygotowana przez Ministerstwo Finansów koncepcja podatku od handlu została skrytykowana dosłownie przez wszystkie środowiska. Suchej nitki na projekcie nie zostawili związkowcy, przedstawiciele wielkich sieci, polscy handlowcy. Pani premier zapowiedziała nowe propozycje. I bardzo dobrze – wycofanie się z niefortunnych pomysłów nie przynosi politykowi ujmy, a wręcz przeciwnie. Zapowiada się jednak kolejny ostry spór: o przygotowywaną przez Ministerstwo Rolnictwa ustawę o zapobieganiu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Nowe przepisy mają położyć kres wykorzystywaniu pozycji przez sieci handlowe wobec dostawców. Mowa tutaj m.in. o skutecznej walce z opłatami półkowymi, z wymuszaniem niskich cen, z uzależnianiem producentów od sieci. Nie jest to pomysł nowy, chociaż propozycja jego wdrożenia jest nowatorska na skalę europejską, bo bodaj żadne unijne państwo nie wprowadziło podobnej kompleksowej regulacji. Poprzedni rząd próbował patronować stworzeniu kodeksu dobrych praktyk, ale projekt nie doczekał się finału. Sieci i dostawcy nie mogli się porozumieć co do najbardziej istotnych szczegółów.

Ustawa zapewne nie podzieli losu kodeksu i zostanie przyjęta. Śmiem jednak wątpić w jej dobroczynne skutki. Po prostu nie wierzę w proste rozwiązywanie nader skomplikowanych problemów za pomocą kolejnych przepisów. Zwracałem już na to uwagę wiele miesięcy temu, komentując pomysły regulacji rynku pożyczek. Dobrze skonstruowane prawo to jeden z elementów zwalczania negatywnych zjawisk, a nie jedyne skuteczne narzędzie. 

Sytuacja w sektorze FMCG w ciągu ostatnich kilkunastu lat zmieniła się w widoczny sposób. Jest to w dużej mierze efekt tego, że polskie firmy rosną w siłę, zyskują uznanie konsumentów i stają się dla sieci partnerem, z którym trzeba się liczyć. Polskim producentom zależy oczywiście, by trafiać na półki Lidla czy Biedronki – ale i sieci zdają sobie sprawę, że produkty cenionych wytwórców przyciągają kupujących. Nie można generalizować relacji na linii sieci-producenci i twierdzić, że sprowadzają się one jedynie do zmagań wyzyskiwacza z wyzyskiwanym. Owszem, nadużycia zdarzają się, nie tylko zresztą w Polsce. Pytanie: jak sobie z nimi radzić, wciąż pozostaje otwarte.

Czytaj całość

karta dół laureaci 2024

Czytaj także

Kontakt

Fundacja Godła Polskiego "Teraz Polska"

ul. Górskiego 1
00-033 Warszawa

Sekretariat

Telefon: (+48) 22 201 26 90
fundacja@terazpolska.pl

Dział Konkursu

Telefon: (+48) 22 826 01 91
konkurs@terazpolska.pl

Dział PR i komunikacji

Telefon: 506 000 253
kamilbroszko@terazpolska.pl

 

Klauzula Informacyjna (PDF)

Zamów newsletter

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: sekretariat@terazpolska.pl , telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 90 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.