Pięć razy „Teraz Polska”
Krzysztof Przybył
Gdyby zestawić listę konkursów i rankingów polskich przedsiębiorców, liczyłaby ona setki pozycji – od lokalnych inicjatyw po ogólnopolskie przedsięwzięcia z tradycjami. Nieskromnie (ale też stuprocentowo prawdziwie) powiem, że konkurs „Teraz Polska” zająłby miejsce na samym szczycie takiej listy. Tradycja – w tym roku odbędzie się XXVII edycja – to jedno, ale do tego trzeba dodać wiarygodność, transparentność i wielopłaszczyznową ideę zbudowaną wokół promocji Marki Polska. Dlaczego polski przedsiębiorca powinien spróbować sił akurat w Konkursie „Teraz Polska”? Argumentów jest mnóstwo, ale przytoczę pięć najważniejszych.
1. Renoma poparta badaniami. O tradycji już wspomniałem – Konkurs jest niemal rówieśnikiem naszej wolnorynkowej gospodarki. Jego historia – to historia sukcesu, kreatywności i innowacyjności polskich przedsiębiorców. A z badań wynika, że Godło „Teraz Polska” to dla konsumentów symbol wysokiej jakości. Szczegóły znajdą Państwo na stronie internetowej Fundacji „Teraz Polska”. Przytoczę tylko kilka danych: 72% respondentów uważa, że Godło „Teraz Polska” gwarantuje wysoką jakość produktu, a 81% osób, które zetknęły się z Godłem na produktach lub usługach, dokonało ich zakupu.
2. Jasne reguły, przejrzysta ocena. Achillesową piętą wielu konkursów i rankingów jest mało przejrzysty sposób wyboru laureatów. Konkurs „Teraz Polska” pod tym względem może stanowić wzór do naśladowania. Proces oceny zgłoszeń jest bardzo transparentny, a oceny dokonują zaproszeni do współpracy fachowcy. W pierwszym etapie, to jest w trakcie wstępnej oceny zgłoszeń, ankiety są weryfikowane przez specjalistów reprezentujących Instytuty Badawcze oraz najlepsze uczelnie - wybitne autorytety, w tym liczne grono profesorów. Drugi etap, kiedy wyboru dokonuje Kapituła, jest tak samo przejrzysty. Głosowanie jest protokołowane, a każda ocena – szczegółowo udokumentowana. Nie ma u nas niespodzianek, nie ma „równych i równiejszych”. Liczy się jakość.
3. Doborowe grono laureatów. Doborowe – nie znaczy małe. I mam nadzieję, że w przypadku naszego Konkursu, będzie ono rosło każdego roku. Kilkaset firm i gmin, które uzyskały wyróżnienia w 26 edycjach, to nie grono przypadkowe. Owszem, laureaci różnią się wielkością, zasięgiem działania, reprezentują bodaj wszystkie branże. Łączy ich jedno: wysoka jakość, dzięki której są realnymi ambasadorami Marki Polska. Zarówno wśród polskich konsumentów jak i wśród zagranicznych odbiorców. Konkurs „Teraz Polska” pokazuje, że nie trzeba być rynkowym gigantem, by stworzyć ofertę, która powali na kolana. Dla wielu z naszych laureatów Godło „Teraz Polska” stało się jednym ze stopni do dużego sukcesu. Może nim być i dla innych polskich firm oraz gmin.