Polacy stawiają na jakość
Krzysztof Przybył
Czy Polacy w codziennych zakupach bardziej patrzą na to, ile wydadzą, czy też na to, jak dobry produkt kupują? Otóż badania, które przeprowadzono na zlecenie Fundacji „Teraz Polska”, potwierdzają, że w swoich decyzjach zakupowych Polacy kierują się przede wszystkim jakością. Ceną zaś dopiero w drugiej kolejności. A to oznacza, że jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami i że żyje nam się lepiej.
Fundacja „Teraz Polska” zleciła we wrześniu ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku badania dotyczące decyzji zakupowych Polaków. Badania przeprowadzono na grupie tysiąca gospodarstw domowych, wśród osób pełnoletnich. I co z nich wynika? Kupujemy świadomie i nie da się nas skusić jedynie niską ceną. Choć z drugiej strony, nie jesteśmy skłonni przepłacać za wybierane produkty. A gdy i jakość, i cena nam odpowiadają, to raczej do koszyka włożymy to, co wyprodukowano w Polsce. Jednym słowem – Polacy są konsumentami bardzo świadomymi i konsekwentnymi w swoich zakupowych decyzjach.
73% respondentów oznajmiło, że podczas zakupów zwraca uwagę przede wszystkim na jakość produktów, blisko 65% – na cenę, a prawie 40% stawia na kraj pochodzenia. Co ciekawe, niemal 90% Polaków jest skłonnych zapłacić wyższą cenę za produkt wysokiej jakości. Również dziewięciu na dziesięciu ankietowanych jest zdania, że mając możliwość wyboru, należy kupować rodzime wyroby.
Przy okazji zbadano postrzeganie Godła „Teraz Polska”. Jego laureaci mają powody do zadowolenia, bowiem około 80% uczestników badania stwierdziło, że spotkało się z tym biało-czerwonym znakiem – przede wszystkim (lecz nie tylko) na produktach spożywczych i budowlanych.