Kujawy i Pomorze (2024)
Prof. Jarosław Dumanowski
Historyk, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, badacz kulturowej historii jedzenia, dyrektor Centrum Dziedzictwa Kulinarnego na Wydziale Nauk Historycznych UMK w Toruniu.
Pomysłodawca i redaktor serii „Monumenta Poloniae Culinaria” (Polskie Zabytki Kulinarne) wydawanej przez Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. W jej ramach do tej pory ukazało się dziewięć tomów staropolskich książek kucharskich, traktatów dietetycznych i innych tekstów żywieniowych sprzed końca XVIII w. Autor szeregu prac dotyczących historii jedzenia i literatury kulinarnej.
Prowadzi seminarium doktoranckie poświęcone historii i kulturze jedzenia. Członek m. in. redakcji „Kwartalnika Historii Kultury Materialnej” (Instytut Archeologii i Etnologii PAN), komitetu naukowego wydawanego pisma „Histoire, Economie & Societé” (Paris-Sorbonne).
Popularyzator wiedzy o dawnej kuchni, organizator wydarzeń historyczno-kulinarnych, współpracuje z restauratorami, szefami kuchni (jest członkiem Fundacji Klubu Szefów Kuchni), nauczycielami gastronomii, producentami żywności i organizatorami turystyki. Współautor scenariusza i prowadzący serialu dokumentalnego „Historia kuchni polskiej” (26 odcinków, emisja od kwietnia 2024 r.).
Dr Maciej Figas
Dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy. Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu (kierunek studiów: dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był także studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni.
Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 roku w Operze Nova w Bydgoszczy, gdzie pracował najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 roku jako jej dyrektor artystyczny. W tym samym roku ukończył Podyplomowe Studium Marketingu w sferze kultury i sztuki Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. W 2019 roku otrzymał stopień naukowy doktora.
W listopadzie 1992 roku powołany został na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś. W swoim repertuarze posiada szereg przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, a także musicalowych. Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne m.in. oper: Carmen Georges’a Bizeta, Nabucco, Rigoletto i Traviata Giuseppe Verdiego, Turandot, Tosca i Madama Butterfly Giacoma Pucciniego, Mefistofeles Arriga Boita, Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha, Manru Ignacego Jana Paderewskiego, Rusałka Antonina Dvořáka, operetek: Wesoła wdówka, Kraina uśmiechu Franza Lehára, Zemsta nietoperza i Baron cygański Johanna Straussa, Hrabina Marica Emmericha Kálmána, musicalu My Fair Lady Frederica Loewego – Alana J. Lernera, baletów: Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, Kopciuszek oraz Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa, Stabat Mater i Harnasie do muzyki Karola Szymanowskiego, Coppélia Léo Delibes’a.
Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii, Belgii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Ma w swoim dorobku pierwszą w historii fonografii rejestrację w technice DVD opery „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego, uhonorowaną w 2013 roku przez l'Academie du Disque Lyrique w Paryżu prestiżową nagrodą „Złoty Orfeusz", a także nagranie pierwszej polskiej realizacji DVD oraz płyty Blu-Ray opery Rusałka Antonina Dvořáka.
Inicjator Bydgoskiego Festiwalu Operowego, który w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia i który jest znakomitą formą promocji sztuki operowej i animacji życia kulturalnego miasta. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą „Bydgoszczanina Roku”, przyznawaną przez lokalne media; jest także pierwszym laureatem nagrody „Ambasador Regionu". Odznaczony Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury.